Stelen of inspireren?

Wie zoals ikzelf dagelijks een aantal RSS feeds naleest die zich op dezelfde sector focussen komt al wel eens gelijkenissen tegen. Nu valt dat meestal wel mee, maar sommige weblogs tonen regelmatig dezelfde inhoud. Artikels op de ene weblog staan een uur later (toevallig?) ook op een andere weblog. Niets zo inefficient als op meerdere feeds dezelfde inhoud terug te vinden.

Een voorbeeld: Marketingblog (van De Standaard Online) en Reclamewereld.
Beiden hebben vandaag een artikel over een commercial die wel heel bijzonder in beeld werd gebracht. Zelfde video bij het artikel, bijna dezelfde tekst ook.

Reclamewereld zei het zo op 9 januari 2009 om 12u30:

Met dit opvallende filmpje wil Lactacyd, producent van intieme verzorgingsproducten, vrouwen bewust maken van de dagelijkse gebeurtenissen die van invloed zijn op het geslachtsdeel.

Er werd een lens gebruikt die normaal gesproken wordt gebruikt voor het filmen van het leven in een … vogelnestje.

De camera legt zeven alledaagse situaties vast, aldus blog Telenieuws. De kijker ziet diverse voorwerpen op zich afkomen, zoals een zadel van een spinning-fiets, een openbaar toilet, een string, een scheermes, de aanloop naar een vrijpartij en tot slot een tampon.

Marketingblog zei het zo op 9 januari 2009 om 16u14:

Lactacyd, producent van intieme verzorgingsproducten, wil vrouwen bewust maken van het belang van een grondige persoonlijke hygiëne.

Er werd een lens gebruikt die normaal gesproken wordt gebruikt voor het filmen van het leven in een vogelnestje

Aan de hand van zeven situaties ziet de kijker dagelijkse gebeurtenissen die van invloed zijn op het geslachtsdeel: een spinning-fiets, een openbaar toilet, een string, een scheermes, de aanloop naar een vrijpartij en tot slot een tampon.

Wie steelt van wie? Wie inspireert wie?
Feit is dat Reclamewereld mooie een link plaatst naar Telenieuws, bij De Standaard vermelden ze geen bron voor het bericht.

Update 09/01/2009 (17u15):
Via mail liet de auteur van het artikel op De Standaard me weten dat hij zich heeft gebaseerd op dit artikel op nu.nl. Ook daar een artikel waarvan de tekst bijna volledig overeenstemt met bovenstaande artikels. Of hoe 1 bericht op (minstens) 4 verschillende weblogs met een bijna identieke tekst terug te vinden is.

Update 09/01/2009 (17u30):
Als reactie op het Reclamewereld forum laat Jeroen Mirck weten dat de eerste helft van het Reclamewereld artikel is gebaseerd op het artikel op zijn weblog. Een artikel dat hij een dag eerder schreef. En zo ontdek ik onverwacht de boeiende weblog van Jeroen.

Published by Kris

Hi folks! Running around on this globe for over 40 years now, this weblog is a way to share some things and thoughts with you.

Join the Conversation

2 Comments

  1. En ik citeerde ook Jeroen Mirck, die het oorspronkelijke bericht weer haalde uit Adformatie, waar we beiden hebben gewerkt…
    Ja, zo gaat dat soms. Overigens hebben genoemde blogs verschillende doelgroepen, dus zo erg is het niet. Maar citeren is wel een prettige gewoonte.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *